21. januar 2012


Denne uka startet skolen igjen, og det første lærerne gjør er å sette opp masse fridager, wups. Jeg har det kos og spiser karamellpopkorn med Eri og spiller curling med klassen, drar på kafé med kontaktpersonen min og vi snakker litt om universitet og sånt. Hun har selv vært i Sverige på utveksling, både på videregående og universitet! Hun tipset meg om å dra på utveksling på universitet her, for det er visst ganske annerledes. Jeg har litt lyst, vi får se hvordan ting går til senere, hihi. Curling var forresten kjempekult, så om du har sjansen til å prøve det, så gjør det! Det var i grunn mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Det er to uker igjen til jeg er hjemme i Norge, jeg skriver japansk tale for skolen min, sender de siste boksene hjem til Norge og jeg stresser litt rundt og lurer på hva jeg skal gi vertsfamilien og klassen min før jeg tar flyet nedover til Tokyo, hvor vi visst nok skal være i noen dager før hjemreise den 5. februar. Jeg gleder meg til å komme hjem, men jeg tenker at det blir utrolig trist å måtte dra herfra også.

5 kommentarer:

Ingebror sa...

Hva slags kamera bruker du?

birgitte sa...

Her bruker jeg Canon Powershot G12, men brukte som oftest Canon EOS 1000D før. Powershot-en er mye lettere å bære på, så det er ganske kjekt.

Ida sa...

Hei! (It's me again.)

Ser koselig ut med Curling! :D
Nå har jeg søkt, og jeg er skikkelig nervøs for det jeg skreiv i brevet jeg selv har skrevet :s! Er det sånn at familiene leser dem og bestemmer seg på grunnlag av det om de er interessert eller ikke? Skrev du brev? Egentlig kan man vel ikke gjøre noe annet enn å håpe at de liker det de ser, men.

Søkte du på noen stipender, isåfall, hvilke :)?

Er huset du bor i lite, deler du rom med noen? Sover dere på matter eller seng? c:

Ogtil slutt (og litt random nok engang), noe jeg har tenkt litt på, hva kalte du vertsmora di i begynnelsen? Kalte du henne Okaasan? eller brukte du etternavnet hennes? D: Hva kaller du henne nå?
Du er så søt som svarer på spørsmålene mine! ^-^

birgitte sa...

Hei igjen, Ida!
Curling var kjempegøy!
Det går fint, alle er nervøse og tenker, hvorfor i alle dager skrev jeg ikke noe annet. Jeg vet ikke helt hva det er som skjer før familien velger akkurat deg, men de får se en kort tekst om deg selv med bilde isåfall, og brevet leser de vel etter å ha kontaktet AFS litt. Det er jo slik at man ikke skal skrive et brev til en japansk familie, siden man ikke enda vet om det er til Japan man kommer, men ja. Noen kan gå inn på interesser, andre kan ta en helt annerledes person, siden det er mest lærerrikt for begge parter. Jeg skrev et enkelt brev, ja.
Jeg søkte på Sasakawafondet og Lånekassen sitt utvekslingsstipend. Sasakawafondet tildelte til både meg og en annen venninne, der jeg ba om 15 000 kr og hun om 20 000. Du bør søke i god tid! ( http://sjf.se )
Huset jeg bor i er digert, men det er mange som bor i det. Jeg er så heldig å ha eget rom, og vertsbrødrene mine deler rom pga meg, så det er litt, hva skal jeg si, rart å tenke på, men bra. Jeg sover i seng, men jeg skulle ønske jeg kunne få sove i en futon, om det er det du mener.
Den første middagen vi spiste, så sa vertsmor at jeg bare måtte kalle henne okaa-san, men jeg tror jeg sa det i bilen på vei fra flyplassen også. Jeg tror det er greit. Jeg kaller henne fortsatt okaa-san. Vertsmoren min var veldig opptatt av at jeg skulle føle meg som en av familien, så hun ba meg slutte å bruke høflighetsformer, hihi.
Det går fint! Jeg synes det er kjempefint at du spør. Jeg spurte kjempemasse selv da jeg holdt på med søknadsprosessen.

Nina sa...

Hei Birgitte! Æ har fulgt bloggen din igjennom hele året, men har itj vært så flink å kommenter da, heeh:)
Anyway, æ suns du e så sterk og kul som for te Japan og du sitt nok me ei utroli rar følelse no som du ska heim. Du har nok lært utruli my om , som du sei, språk, kultur og dæ sjøl iløpet av her året. Du har nok fått erfaringa du ikke villa vært foruten og som du kjems te å få bruk for seinar i livet.
Æ veit at det har i allfall æ!
Æ kanitj tenk mæ koss det må føles å dra heim. Følelsen av dra heim fra heim liksom. Må vær rart.
Håpe du kose dæ den siste tida og at du får det fint når du kjem heim te Norge!
God tur <3