5. desember 2011

Sapporo banzai

Vi tok turen til Sapporo i helgen, og der ble jeg kjent med vertssøskenbarna mine Yu og Ai, som var kjempegode og snille og to ganske typisk japanske jenter. De var så fine å prate med, og vi spiste middag med alle på en kjempefin tradisjonell restaurant, tok såklart en haug med purikura og dro på karaoke. Vi spilte Wii med Sou til langt på natt, og jeg fikk endelig prøvd å sove på en tradisjonell futon. Det snødde utrolig mye, og vi løp fra stasjon til stasjon, siden Sapporo ikke akkurat er noen småby. Det travle bylivet er ganske interessant, synes jeg, så det var litt kos å få opplevd det.
Morgenen etter spilte vi Wii mens vi spiste frokost og dro til Hokkaido Universitet (北海道大学), hvor vi skulle avlegge nasjonal japanskprøve (såkalt JLPT). Vi hadde dårlig tid og var veldig usikre på hvor prøvene ble holdt, siden universitetet var så utrolig stort, og det var såvidt jeg rakk det før dørene ble lukket, oj. Prøven var veldig vanskelig, spesielt lesingsoppgaven, men alt i alt, er det utrolig godt å endelig være ferdig med den. Det var pauser mellom hver prøvedel, og i pausen hørte jeg noen snakke norsk, og jeg løp bort til de og pratet for det var såååå lenge siden jeg har pratet norsk med noen! Det var så rart å snakke norsk, spesielt trøndersk (følte nesten for å snakke østlending), det føltes nesten ut som om jeg satt på skype og pratet med noen, haha. De var universitetsstudenter og studerer biologi, og bor sammen ti stykker i et kollektiv, det høres så koselig ut. 

1 kommentar:

annie sa...

haha, det er så morsomt at stereotypen av asiatere om det med å posere med peace-tegn på bilder faktisk er sant! men åh, jeg misunner deg max, og det ser ut til at du har det fint og hyggelig og sånt liker vi. koz og klemz.