1. desember 2011

Jeg blogger ikke så altfor mye for tiden, siden jeg ikke gjør så veldig mye. Akkurat nå sitter og og spiser hjemmelagde, norske pepperkaker som kom med en pakke i posten i går. Det var ganske heaven å spise smågodt første gang på fire måneder (takk mamma og pappa). Så i Japan er det ikke snakk om mye til julefeiring, det spises kanskje kake og det er vel bortimot alt. Det er omtrent ingen pynt i huset, ikke noe superharry julemusikk eller noe som helst som minner meg om at det faktisk er desember allerede. Det som da er ganske fint med å gå på en katolsk skole er at her er jula veldig viktig, og det selges julekaker hver dag, vi synger masse og det gjør ting litt koselig. Jeg tror det blir trist og veldig rart å se desember gå forbi som en helt vanlig måned. Jaja, får ta det igjen når jeg er i Norge!

Jeg tar omtrent bare bilder av mat for tiden. Bildet over er av noe som kalles takoyaki, som man steker på en varm form som kan minne litt om et halvt vaffeljern. Takoyaki betyr grillet blekksprut, men vi jukser litt og har heller i andre ting enn det, noe som egentlig er helt greit. For tiden spiller jeg volleyball og kommer ikke hjem før klokka åtte, prøver å få orden på døgnrytmen min og leser tegn, øver grammatikk og har egentlig ganske lite liv for akkurat nå, siden jeg har en ganske vanskelig prøve i japansk førstkommende søndag. Det skal bli godt å endelig bli ferdig med den, og det skal bli kult å komme seg til Sapporo igjen! 
I den siste timen med kanjilæreren min ga hun meg disse. De skal visst bringe lykke når det gjelder viktige prøver og sånt. Åh, det var kjempefint gjort! Japanerne er skikkelig opptatt av disse, og de har forskjellige amuletter for om man skal gifte seg, prøve å få den jobben man har lyst på, osv. 
På tross av mangel på julestemning, så kommer desember til å gå kjempefort. Det er supert å være kjempeopptatt, synes jeg. Det kommer til å bli bra!

Ingen kommentarer: