16. november 2011

Vinter på Hokkaido

I dag våknet jeg opp til masse snø, og det som er gøy er at folkene jeg har reist hit med fra Thailand og Australia poster masse innlegg på Facebook om at "ja, i dag har jeg lekt med snø og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg". Det er ganske rart å tenke på at det er kjempemange som aldri har sett snø før, når man selv har det nesten halve året. I dag gjorde jeg for en gangs skyld noe annet enn å pugge tegn og grammatikk, jeg og Sato dro på besøk til noen elder damer i kimono. Det var et tradisjonelt hus, og det var såååå fint! Jeg synes japanske hus er så utrolig fine, så der lagde vi te og spiste japanske småkaker. 


Så for tiden gjør jeg ikke så mye, jeg er som regel helt utslitt når jeg kommer hjem fra skolen klokken fem. På Japans nordligste øy er det utrolig kaldt ute akkurat nå, spesielt med tanke på at vi går i skoleuniform og sykler hjem uten votter mens det kanskje er tre grader og sterk vind. Jeg vet ikke om jeg har blogget om det før, men på mange skoler i Japan har de et rom som heter 保健室 (hokenshitsu), et rom med helsesøster og en sykestue med senger. Hit kan folk komme om de er slitne, har vondt et sted eller bare vil slappe av litt, så siden jeg var så trøtt i går, så gikk jeg dit i første time og sov i bortimot tre timer, oj. Synes nesten vi burde få oss noe sånt i Norge også.
Det har også gått opp for meg at jeg har under tre måneder igjen her i Japan, så jeg bør få utnyttet den siste tiden min her litt bedre enn å bare snakke japansk, strikke og slappe av med How I Met Your Mother, wups. Snart skal jeg spille curling med noen jenter i klassen! Det nærmer seg jul snart, men japanerne gjør ikke så mye ut av det, annet enn å spise litt kake. Jeg kommer til å savne norsk jul for å si det sånn, åh. Jeg gleder meg til masse til tiden fremover, tur til Sapporo for japanskprøve, til Tokyo for å snakke norsk-japansk med norskegjengen og deretter Kyoto og Osaka med vertsfamilien i starten av neste år!
Og bare for å nevne det, så har de ikke pepperkaker her, det tror jeg isåfall ikke (hei, mamma).

1 kommentar:

Anonym sa...

vi hadde en sånn "sykestue" på vgs. vi kalte det elevrådsrommet og sov de to første timene hver dag. neida. joda.
så innmari fint med snø da, du er heldig. her er det vått og trist og mørkt. japan høres veldig bra ut :)