5. november 2011

東京

Okinawa var supert, men det var godt å komme seg til Tokyo, der det var ti grader kaldere. Vi spiste tidenes frokost, også tok vi en rundtur med bussen og så steder som Akasaka, Rainbow Bridge og Sky Tree, som er verdens høyeste tårn på 634 meter. Forrest i bussen stod en dame og snakket om stedene og andre småting. Jeg føler jeg er begynt å mestre japansk mye mer enn jeg gjorde for en måned siden, og det er gøy å prate i setninger enn å bare stamme forskjellige ord.

  
Bildene over er fra blant annet museet som viste Tokyo under Meijiperioden (明治時代) som fant sted på 1600-tallet, en utrolig stor park hvor det var en eller annen risvinsfestival som ble holdt og Ghiblimuseet. Ghibli er skapt av Hayao Miyazaki og han er kjent for å ha laget filmer som blant annet Spirited Away, Totoro og Princess Mononoke, og jeg liker de filmene så utrolig mye! Jeg husker enda den gangen jeg så Spirited Away sammen med storebror for sikkert sju år siden, men ja. Det var kjempegøy å være der.
Den siste dagen av klasseturen var planen å dra til Disney Sea, men sånn ble det ikke. Ikke helt, isåfall. Jeg våknet den morgenen og det kjentes ut som om jeg var i ferd med enten å besvime eller kaste opp, så jeg sov litt ekstra og spiste frokosten på hotellrommet mens de andre satte kursen mot Disneyland og Sea. Jeg måtte en tur på sykehuset for å skaffe medisiner siden jeg ikke var helt frisk enda - det lureste er kanskje ikke å dra på klassetur med en haug overtrøtte jenter og selv ha forkjølelse. Jeg ble liggende på sykestuen til Disney Sea helt til det var klart til å dra hjem. Da jeg gikk ut, var det et eller annet show, og det så utrolig kult ut, og jeg hadde ligget og sovet hele tiden. Herregud. De andre jentene kom inn på bussen med Mikke Mus-ører, og det føltes litt trist å ikke være med, men de hadde kjøpt gaver til meg, og det var utrolig koselig. Japanerne og gavene sine, altså. Så gode! Deretter tok vi flyet hjem, og jeg er så utrolig sliten og tenker at det er digg å ha fri helt til tirsdag. Nå skal jeg sove kjempelenge, mmmm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow, du tager helt fantastiske billeder :)