5. oktober 2011

Oktober allerede

Tiden har gått sakte samtidig som den har gått veldig fort, og det er allerede oktober. Nå tenkte jeg å fortelle litt om skolen min. Det er en katolsk jenteskole, men det er ganske få som faktisk er religiøse.
Det er veldig strengt, og alle må ha håret enten oppsatt eller ikke krysse kragen i nakken. Dette er Kasumi, og hun bruker sjelden å sette opp det lange håret sitt, så når hun ser en lærer i gangen skynder hun seg med å sette det opp, haha. 


Dette er klassen min. Alle er kjempegode venner, og vi byttelåner manga og har det veldig kos. Snart skal vi på klassetur til Okinawa og Tokyo og vi er delt opp i grupper på seks, så nå bestemmer hver gruppe seg for hva vi skal gjøre i digre Tokyo. Jeg og gruppen min skal visst på masse cafeer og gjøre masse kult!


Her har vi lunch fra klokken 12:40 til 13:20, og da er jeg nesten så godt som utsultet siden jeg spiser pan (brød) til frokost, og i Japan har de bare loff, og da blir jeg ikke gående mett særlig lenge. Så da er det sykt digg å åpne obentouen og finne episk lunch! Dette er en av de stilleste periodene uten lærer, alle sitter helt stille og spiser maten sin og hører på japansk popmusikk som går på radioen. Det er veldig kos, da. Nå begynner det også å bli kjempekaldt, så vi har byttet til vinteruniform, og alle sitter med pledd over beina i klasserommet. 


Jeg har en del sære fag, blant annet strikking, noe som egentlig bare er chill. Dette er kalligrafirommet og her har jeg to timer i uka sammen med ei dame som prater som en foss hver gang, og da er det en selvtillitsboost når jeg forstår mesteparten av det hun sier, haha. Hun er en veldig kul og ungdommelig gammel dame, og kalligrafi er ganske gøy når jeg får det ordentlig til. I dag prøvde jeg matte på japansk, og det gikk faktisk helt greit, siden jeg skjønte sammenhengene. Jeg forstod bare aldri hva det var som var selve problemet, heh.


I dag hadde Kanoko bursdag, så alle tok med masse snacks og i nest siste time, da vi har souji (det går ut på at alle i klassen hjelper til å rydde og vaske på sitt eget klasserom, siden japanske skoler ikke har råd til vaskehjelp). Så vi kastet konfetti da hun kom inn døra og alle la alt de hadde av godteri og snacks på pulten hennes.

4 kommentarer:

Iromie Stephany sa...

Åh, så morro det hørtes ut. Misunnelig på deg som får bo i Japan og dra til Tokyo og kunne et nytt og spennende språk. Kos deg masseee

Sofie sa...

ååh, høres kjempe koslig ut :)

Carina sa...

Så søte alle er!! Håper vi kan treffes når du kommer til Tokyo, åh.

sandra sa...

Ser og høres helt fantastisk ut, hihi :) fortsett å kose deg i japan!